En gladhistorie om Lumia 920, 4G og Amber


wpoptimisten_tøffing_80pstOg (det meste av) historien er hentet fra virkeligheten. Nærmere bestemt min virkelighet. Den begynner i desember i fjor, når et sterkt omstridt innkjøp av en splitter ny Nokia Lumia 920 finner sted.

Men innkjøpet var i min bok ingenting å diskutere. Hvem diskuterer om et innkjøp av markedets beste telefon er et godt kjøp – uansett prislapp? Jo, det gjør bare en ikke-fungerende husstand! Absolutt. Min iMessage-tilvendte samboer var dog mer i tvil. Lumia 920 hadde ikke iMessage.

Men et suverent mobilkamera fungerte som et slags gyldig argument. Nå kunne jeg servere bilder i situasjoner hvor hennes iPhone bare ville varte opp med grums. Det gjorde på et vis også det faktum at telefonen hadde 4G. Wow, så fort det skulle komme til å gå.

4G – iiiha!
Jo, og absolutt, jeg var på 4G samme dag som Telenor annonserte at nettet var skrudd på her i Trondheim. Fungerte strålende, det! (Men merket i praksis ikke rare forskjellen. Nok om det). Problemet var bare at telefonen nå ikke lenger alltid ville være påskrudd.

Den begynte å restarte på tilfeldige tidspunkter. Aller oftest irriterende tidspunkter. Og ekstra irriterende var det når min fortsatt iMessage-tilfredse samboer pekte på meg og knegget. Enda verre når hun en uke eller to senere bare ristet sakte på hodet.

Jeg prøvde det meste, søkte i forum, endret den ene innstillingen, endret den andre, slettet det ene, det andre, klappet og strøyk på den, sang sanger for den – eller, nei, ikke det. Men jeg prøvde det aller meste. Telefonen fortsatte å være dypt, dypt irriterende ustabil. Men like irriterende nesten-perfekt. For den var helt glimrende på alle mulige andre måter. Kun dette ene irritasjonsmomentet som måtte ødelegge alt. Pokker, da!

4G, adjø..
Og etter endel uker med testing ga jeg opp. Jeg skrudde av 4G – og bestemte meg for heller å konsentrere meg om alt det andre.

Så i midten av august kom endelig oppdateringen Lumia Amber. Det var stas med flere av de nye funksjonene, spesielt Data Sense og FM-radio. 4G hadde jeg fortrengt. Det tok meg en ukes tid før det slo meg at det kunne være verdt å teste maksfarten igjen.

Hallo igjen, ja!
De siste tre ukene har 4G stått sammenhengende på. Og de siste tre ukene har min Lumia 920 vært like sammenhengende påslått. Voila! YES! Endelig snakker vi business. Feilfri telefon at last. Det vil si.. det har blitt noen riper i skjermen etter hvert. Og et par hakk i plasten. Og kameraet på 1020 er jo veldig mange hakk bedre. Men ok, endelig, en stabil Windows Phone 8-telefon. Det har jammen ikke vært dumt.

At jeg kommer til å ramle på en oppgradering om ikke så lenge er bankers. Både Lumia 1020 og 1520 er farlig fristende. Og da er håpet en mindre trøblete innkjøringsperiode.

Men, joda, Lumia Amber reddet dagen, den. Ikke fått den ennå? Gled deg!

2 thoughts on “En gladhistorie om Lumia 920, 4G og Amber

  1. Tilfeldig eller ikke, Amber-oppdateringen løste sikkert problemet. Men utrolig nok løste problemet seg ved å ta factory reset lenge før Amber-oppdateringen kom. Jeg leste om dette i forumet til Nokia, og nektet først å tro på det. Byttet først SIM-kort, som også var et tips for å løse problemet.

    Min 920 kjørte lenge uten SIM-kort og restartet aldri en gang. SIM-kortet ble da brukt i en gammel 610, som heller aldri restartet selv om 920 restartet med dette SIM-kortet. Så selv om SIM-kortet tydeligvis hadde noe med restartingen av 920 å gjøre, så var ikke selve SIM-kortet problemet. Da det ikke hjalp å få nytt SIM-kort, prøvde jeg til slutt en factory reset.

    Etter mye styr for å få telefonen til å boote igjen etter factory reset, har mobilen fungert dønn stabilt i noen måneder. Så plutselig skjedde det en gang at den restartet igjen, men det har skjedd bare en eller to ganger på flere måneder, så problemet er så å si helt borte. Før factory reset, kunne den restarte flere ganger om dagen i perioder.

    Jeg har skrevet om dette på Nokia sitt forum her:
    http://discussions.nokia.com/t5/Nokia-Lumia/Windows-Phone-8-issue-causing-restarts/m-p/1945048#M54837

    • Åh? Interessant! Dette har jeg ikke fått med meg.. Takk for opplysningen – og linken! Da kunne jeg altså fått 4G på plass en god del tidligere enn jeg fikk, da.. Dog har resetting til fabrikkinnstillinger alltid sittet litt langt inne hos meg. Potensielt mye styr til ingen nytte.

Skriv en kommentar

